Przez cztery lata mijającej kadencji konsekwentnie realizowałem mój program wyborczy pt. „Uczelnia przyjazna i prestiżowa. Stawiam na ludzi. Stawiam na rozwój”. Definiując 8 celów głównych, które dotyczyły wspólnoty akademickiej, wszystkich aspektów działania Uczelni oraz współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, nie przypuszczałem, że program ten będę realizował w czasie wdrażania gruntownej reformy szkolnictwa wyższego. Uważam, że pomimo trudów związanych z wdrażaniem nowej ustawy udało się osiągnąć założone cele, a w wielu przypadkach, uzyskane rezultaty przerosły oczekiwane efekty. Przedstawiam Państwu pod ocenę krótkie rozliczenie mojego programu wyborczego i podjętych zobowiązań. Bardzo wiele działań, których efekty przedstawiam, były i są przeprowadzane w Politechnice Śląskiej po raz pierwszy i stały się już częścią dobrych praktyk realizowanych cyklicznie.
Największym osiągnięciem, którego pozytywne rezultaty będziemy jeszcze odczuwać przez wiele lat, jest uzyskanie w 2019 r. statusu Uczelni Badawczej. Udział w programie „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza” oraz znalezienie się w gronie czterech najlepszych uczelni technicznych w Polsce to nie tylko znacznie zwiększone finansowanie, ale przede wszystkim dostęp do działań ukierunkowanych na promowanie Uczelni na arenie międzynarodowej oraz możliwość udziału w wielu konkursach, przygotowanych dla uczelni badawczych.
W 2018 r. Uczelnia nasza została po raz pierwszy wymieniona w jednym z ważniejszych rankingów międzynarodowych (GRAS, Global Ranking of Academic Subject), a w roku 2019 r. była notowana już w sześciu rankingach międzynarodowych. W 2016 i 2018 r. nasza działalność publikacyjna została nagrodzona i uzyskaliśmy status Elsevier Research Impact Leaders, odpowiednio w kategorii Engineering and Technology oraz Social Sciences. W 2016 r. Politechnika Śląska zajęła IV miejsce w kategorii na najbardziej prodoktorancką uczelnię techniczną w Polsce, a od roku 2017 do 2019 zajmuje corocznie II miejsce w tej kategorii.
W ostatniej kadencji Politechnika Śląska była wielokrotnie nagradzana przez otoczenie społeczno-gospodarcze i samorządy. W wielu przypadkach nagrody przyznawano za dynamiczny rozwój Uczelni oraz inicjowanie współpracy z partnerami przemysłowymi i samorządami. W 2018 r., według polskiego rankingu Perspektyw Politechnika Śląska odnotowała najwyższy wzrost pozycji w rankingu ze wszystkich badanych uczelni. W 2019 r. Politechnice Śląskiej przyznano tytuł Super Marka - Śląskie.
Przedstawiciele kadry profesorskiej i zarządzającej Politechniki Śląskiej są coraz częściej wybierani i zapraszani do ważnych gremiów naukowych: Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego (1 osoba), PKA (2 osoby), PAN (1 członek korespondent, 58 członków komitetów), NCN (członkostwo w radzie naukowej 1 osoba), NCBiR (członkostwo w radzie naukowej 1 osoba), Rada Doskonałości Naukowej (3 osoby), Rada Naukowo-Przemysłowa (1 osoba).
W mijającej kadencji, dzięki ciągle rozbudowywanemu programowi działań projakościowych, odnotowano znaczny wzrost wielu wskaźników prezentujących dorobek naukowy i innowacyjny. Warto podkreślić, że tendencja tego wzrostu będzie kontynuowana także w ciągu najbliższych lat. W 2018 r. wprowadzono po raz pierwszy następujące rodzaje stypendiów i grantów na:
W 2018 r. wprowadzono po raz pierwszy granty na podniesienie zdolności pozyskiwania projektów międzynarodowych (32, blisko 300 tys. PLN). Efektem tych działań jest wzrost sumarycznego oraz przypadającego na osobę wskaźnika IF, a także wzrost uzyskanych patentów.
Ostatnie lata, w których wdrażamy zapisy nowej ustawy i licznych nowych rozporządzeń, wymagały prowadzenia szerokiego dialogu i konsultacji ze wspólnotą akademicką. Oprócz powołania, jak w poprzednich kadencjach, kilku komisji senackich oraz zespołów roboczych, powołałem także liczne zespoły konsultacyjne do spraw nowego statutu i innych dokumentów, m.in. związanych z zatrudnianiem i funkcjonowaniem Uczelni.
Odbyło się kilkadziesiąt posiedzeń komisji senackich oraz posiedzeń kolegium zarządczego, skupiającego dziekanów i kierowników jednostek. Spotykałem się także kilkanaście razy ze związkami zawodowymi. Uczestniczyłem w posiedzeniach Rad Wydziałów, a ostatnio Rad Dziekańskich. Organizuję spotkania z różnymi grupami pracowników, w szczególności z pracownikami, którzy awansowali na stanowisko profesora uczelni czy laureatami konkursów. W trakcie ostatnich lat zorganizowałem kilkanaście spotkań otwartych dla wspólnoty akademickiej. Programy i działania, które były i są realizowane, były także połączone z możliwością przekazywania uwag i pomysłów drogą e-mailową.
W celu poprawienia komunikacji wewnętrznej i doskonalenia funkcjonowania Uczelni ogłosiłem w 2020 roku program „Uczelnia bliska każdemu”, który został wprowadzony jako element systemu kontroli zarządczej. System przekazywania zapytań i pomysłów przez specjalny portal internetowy oraz tradycyjne skrzynki na korespondencję umożliwiają włączenie każdego pracownika w proces doskonalenia Uczelni.
Odnotowaliśmy także znaczny wzrost liczby grantów uczelnianych ukierunkowanych na przyspieszenie kariery zawodowej. Oprócz wymienionych wcześniej grantów i stypendiów znacznie zwiększono liczbę grantów habilitacyjnych (133), których wartość wynosi 2 mln PLN. Wznowiono konkursy na granty profesorskie (32). Ich wartość wynosiła 640 tys. PLN. Uruchomiono także po raz pierwszy granty na wydanie monografii oraz granty za zaangażowanie i wkład w rozwój dydaktyki. W sumie, realizując te działania, przez ostatnie 4 lata rozdysponowano w wyniku różnych konkursów 3 mln. PLN, a liczba wszystkich grantów wyniosła blisko 800.
W mijającej kadencji wprowadzono także wiele szkoleń, kursów i warsztatów, przeznaczonych dla różnych grup pracowników, które pozwalały na zwiększenie kompetencji. Przykładami takich działań są kursy z zakresu organizacji współpracy międzynarodowej, gospodarki finansowej, zasad rachunkowości i prowadzenia projektów UE, ochrony własności intelektualnej, dla brokerów technologii oraz zarządzania ryzykiem, czy też przygotowania do ewaluacji działalności naukowej Uczelni. W kursach tych wzięło udział blisko 500 pracowników.
Przejrzysta polityka zatrudnienia jest jednym z najważniejszych czynników, który zwiększa efektywność pracowników. Zrealizowałem działania umożliwiające każdemu nauczycielowi akdemickiemu zaplanowanie ścieżki kariery na podstawie jasno sformułowanych zapisów w dokumentach zaakceptowanych przez wspólnotę akademicką. W ramach tych działań opracowano i skonsultowano z przedstawicielami pracowników następujące dokumenty:
Podjąłem starania, aby oferta dydaktyczna spełniała oczekiwania kandydatów na studia i była odpowiedzią na aktualne zapotrzebowanie przemysłu. Wdrażam elastyczny wybór ścieżki kształcenia oraz zajęcia realizowane w trybie interdyscyplinarnych zajęć Project Based Learning. Liczba tych zajęć i liczba studentów, którzy je wybierają, wzrosła znacznie w ostatnich latach i wynosi obecnie blisko 400 studentów i ponad 60 oferowanych kursów.
Wprowadziłem możliwość elastycznego wyboru lektoratu z języka obcego na studiach II stopnia. Ujednolicenie kierunków studiów, oprócz tego, że pozwala studentowi I roku na bardziej przemyślany wybór specjalności, pokazało już po pierwszym semestrze, że możliwe jest bardziej efektywne wykorzystanie bazy laboratoryjnej i wymiana doświadczeń między zespołami z różnych wydziałów. Połączenie kierunków umożliwia identyfikowanie ich w sposób jednoznaczny przez przeprowadzane rankingi polskie i międzynarodowe.
Jednym z najbardziej oczekiwanych elementów edukacji dzisiejszego studenta jest możliwość rozwoju poza systemem kształcenia. W Uczelni naszej zarejestrowano 175 kół naukowych, które zostały otoczone specjalną opieką i promocją. W latach 2016-2019 organizacje i agendy studenckie oraz Centrum Kultury Studenckiej “Mrowisko” otrzymały wsparcie finansowe w kwocie ponad 10 mln. PLN, z czego 360 tys. PLN przekazano na bieżącą działalność studenckich kół naukowych. W roku 2019 dodatkowo przekazano 400 tys. PLN Samorządowi Studentów w ramach małych grantów studenckich, Z 140/2019 18.10.2019.
Wydzielono przestrzeń dla kół naukowych, w których można realizować prace naukowe. W ramach aplikacji złożonej w programie „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza” zaplanowano utworzenie Centrum Kreatywności Studenckiej, które jest realizowane od 2019 r. Ponadto powołałem własny fundusz stypendialny Z 22/2018, 25.03.2018 (stypendia w programie mentorskim, a także stypendia dla najlepszych studentów z zagranicy, jak również stypendia dla studentów i doktorantów, którzy uczestniczą w pracach zespołów wyróżnionych Nagrodą Rektora). Kwota nagród studenckich wyniosła 390 tys. PLN.
Elastyczne kształcenie to także wsparcie najzdolniejszych studentów. W tym celu w 2017 r. utworzyłem Program Mentorski, który cieszy się obecnie ogromnym powodzeniem. W roku 2018 laureatami było 6 studentów, a w roku 2020 programem objęto 26 studentów.
Aby zwiększyć liczbę kandydatów oraz pozyskiwać na studia najlepszych z nich, podjąłem wiele działań ukierunkowanych na szkolnictwo średnie. Do najważniejszych z nich należy utworzenie dwóch Liceów Akademickich, w których nabory cieszą się ogromnym powodzeniem. Wprowadziłem także konkurs „O złoty indeks Politechniki Śląskiej”, Z 51/16/17, 14.02.2017 (od 2017 r.). Liczba laureatów wzrosła z 30 w 2017 r. do 101 w 2019 r. Zainicjowałem cykliczną organizację imprez promocyjnych Śląsk Maturzystom (od 2017). Programy mentorskie oraz inne programy obejmujące rozwój kandydatów zostały w roku 2019 skierowane również do uczniów liceów akademickich.
Obecnie Politechnika Śląska oferuje 18 kierunków, którym przyznano międzynarodowe certyfikaty KAUT i EUR-ACE Label. Znacznie poszerzono ofertę certyfikowanych studiów, w szczególności o kształcenie pilotów i mechaników lotniczych oraz inne kierunki w zakresie lotnictwa, co poparte jest certyfikatami Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Pozwala to na prowadzenie kierunków studiów, których absolwenci uzyskują konkretne i poszukiwane na rynku uprawnienia zawodowe. Wymienione działania były możliwe przede wszystkim dzięki dwóm dużym projektom z funduszy POWER, w sumie pozyskano 69 mln PLN, na tzw. Zintegrowane Programy Uczelni, a także licznym projektom stażowym i projektom na wsparcie dydaktyki, w tym studiów dualnych. Wszystkie wymienione działania przynoszą już teraz bardzo wyraźne efekty, które widoczne są we wzrastającej liczbie kandydatów wybierających II stopień studiów, przechodząc z innych regionów Polski i innych uczelni.
Współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym była zawsze domeną naszej Uczelni. Dzięki działaniom podjętym w mijającej kadencji współpraca w zakresie kształcenia i prac naukowo-badawczych znacznie się rozwinęła. W obszarze kształcenia do najważniejszych sukcesów należą:
Jednym z ważniejszych wskaźników, pokazujących rosnącą pozycję Uczelni, jest liczba kierunków studiów podyplomowych organizowanych z przemysłem, szczególnie dotyczących nowych zawodów, tworzonych po raz pierwszy w Polsce, np. studia MBA (2019) o profilu Przemysł 4.0 oraz studia podyplomowe z zakresu czystości technicznej (2019).
W obszarze badań naukowych najbardziej mierzalne efekty to liczba prac z przemysłem. W roku 2016 liczba tych prac była na poziomie 334, a ich wartość prawie 9 mln PLN. W ostatnich czterech latach liczba ta dochodziła do 370 projektów na rok, a ich wartość na rok to blisko 23 mln PLN. Duża liczba tych prac jest wynikiem działań podjętych w celu wsparcia projektów wkładem własnym. Wkład ten w 2016 r. wynosił blisko 450 tys. PLN, w 2018 r. 1,5 mln PLN (w tym utworzenie Śląskie Centrum Inżynierskiego Wspomagania Medycyny i Sportu „Assist Med. Sport Silesia”), a w roku 2019 blisko 1 mln PLN. W wyniku uruchomienia programu Inkubator Innowacyjności dofinansowano 36 projektów.
Politechnika Śląska w ostatnich czterech latach nie tylko uczestniczyła, ale także była organizatorem i miejscem wielu konferencji i debat organizowanych z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Do najważniejszych zaliczyć należy pierwszą na Śląsku konferencję Blockchain i Przemysł 4.0 (2019), I Kongres Klastrów Wyszehradzkich (2018), konferencję Nowe Technologie w Autobusowym Transporcie Publicznym (2018), konferencję Unia energetyczna: implikacje dla Polski (2017) oraz cztery konferencje EDUAL (2017-2020) – pierwsze w Polsce konferencje poświęcone kształceniu dualnemu. Uczelnia jest czynnym członkiem wielu klastrów i ich rad, w tym klastrów kluczowych: Automotive Silesia & Advanced Manufacturing i Śląskiego Klastra Lotniczego oraz współtwórcą Śląskiego Klastra Internetu Rzeczy (IoT).
Utworzyliśmy liczne centra poświęcone rozwojowi nowych technologii, w tym:
Przedstawiciele Uczelni zostali zaproszeni do wielu gremiów opiniujących kierunki rozwoju regionu i Polski. Do najważniejszych zaliczyć należy:
Niski współczynnik internacjonalizacji był od wielu lat wskaźnikiem, który próbowano podnieść w poprzednich kadencjach. Do najważniejszych działań podjętych w tej kadencji zaliczyć należy zmianę zasad podejmowania i odbywania przez cudzoziemców kształcenia na Politechnice Śląskiej (zarządzenie 122/2018, 21.11.2018) oraz wprowadzenie anglojęzycznego oznakowania na Uczelni (2018-2020). Podpisano umowy z kilkunastoma agencjami rekrutacyjnymi i poszerzono ofertę dydaktyczną w zakresie kierunków studiów w języku angielskim z 3 kierunków studiów w 2016 r. do 17 w roku 2019.
Uzyskano 18 europejskich akredytacji EUR-ACE kierunków studiów prowadzonych w Uczelni. Działania te dały bardzo wymierne efekty, a tendencje zmian pokazują, że te wskaźniki będą jeszcze znacznie wzrastać w najbliższych pięciu latach. Liczba studentów wzrosła z 72 w roku 2016 do 255 w roku 2019, a liczba profesorów wizytujących z 11 (2016) do 15 (2019). Odnotowano także wzrost liczby projektów z 10 (2016) do 27 (2019) i wzrost liczby patentów międzynarodowych do 4. Takich patentów nie było w roku 2016. Było to w dużej mierze wynikiem wprowadzenia w 2019 r. grantów na wspieranie pozyskiwania partnerów międzynarodowych (19, 120 tys. PLN).