Rozwój badań naukowych i umiędzynarodowienie Uczelni to podstawowe zadania Politechniki Śląskiej w kontekście budowania prestiżu i realizacji programu Inicjatywa Doskonałości - Uczelnia Badawcza. Dążenie do prowadzenia badań na poziomie światowym oraz szerokiej współpracy międzynarodowej to wielkie wyzwanie, ale i szansa dla Uczelni. Wymaga to działań w zakresie zrównoważonego rozwoju we wszystkich obszarach naszej działalności oraz zapewnienia rozwoju członkom wspólnoty Uczelni. Rozwój badań naukowych na najwyższym poziomie można uzyskać jako efekt bardzo dobrej współpracy z zagranicznymi ośrodkami naukowymi, tworzenia sieci uczelni badawczych oraz realizacji wspólnych projektów. Niezwykle ważnym aspektem w tym względzie jest wymiana międzynarodowa studentów, doktorantów i kadry naukowej oraz wspólne wykorzystywanie laboratoriów badawczych.
W obszarze badań naukowych zamierzam:
Uczelnia badawcza musi cechować się nowoczesnym podejściem do kształcenia studentów i doktorantów, z dużym ich udziałem w realizacji badań naukowych oraz większą interakcją z nauczycielami akademickimi prowadzącymi zajęcia. Mniejsze wskaźniki dotyczące liczby studentów przypadających na pracownika naukowego w uczelni badawczej (docelowo 10:1 w 2025 roku), to szansa na prowadzenie nowoczesnego kształcenia z zastosowaniem nowych form uczenia się i aktywizacji studentów. Będziemy więc zwiększać udział zajęć prowadzonych w trybie kształcenia zorientowanego problemowo i projektowo (PBL), dofinansowując projekty studenckie oraz działalność Studenckich Kół Naukowych, jak również wprowadzając organizację zajęć w systemie blokowym. Trudny okres epidemii i kształcenia zdalnego ujawnił ogromny potencjał tkwiący w Platformie Zdalnej Edukacji, która powinna stać się ważnym elementem elastycznego kształcenia studentów oraz rozwoju kształcenia w języku angielskim. Zajęcia zorientowane problemowo pojawią się już na drugim semestrze wszystkich kierunków studiów. Szczególnie ważne jest zapewnienie studentom zaplecza technicznego do realizacji takich projektów.
W zakresie rozwoju nowoczesnego kształcenia i wsparcia studentów zamierzam:
Nowa ustawa stwarza lepsze możliwości wykorzystania kompetencji nauczycieli akademickich poprzez realizację zindywidualizowanych ścieżek kariery zawodowej dostosowanych do różnych form aktywności każdego pracownika. Każda z możliwych ścieżek kariery akademickiej zostanie objęta wsparciem umożliwiającym rozwój osobisty i stabilność zatrudnienia, uwzględniając zrównoważony rozwój pracowników w taki sposób, aby każdy, w zależności od ścieżki zawodowej, miał szansę na uzyskanie wsparcia rozwoju zawodowego.
W tym zakresie:
Dzięki wprowadzeniu spójnej polityki finansowej we wszystkich jednostkach Uczelni oraz zwiększającej się subwencji Politechnika Śląska posiada znaczne własne środki, które zamierzam wykorzystać na rozwój infrastruktury badawczej i dydaktycznej oraz modernizację osiedla studenckiego.
W działalności inwestycyjnej i rozwoju Uczelni planuję:
Podstawą efektywnego funkcjonowania Uczelni jest sprawnie działająca administracja. Niezbędne jest umożliwienie podnoszenia kompetencji zawodowych pracownikom administracji i jednoczesna organizacja procesów administracyjnych, która odciąży nauczycieli akademickich, doktorantów i studentów od dodatkowej pracy związanej z realizacją złożonych procedur. W ostatnim roku wdrożyliśmy organizację Centrum Obsługi Studiów wraz z Biurami Obsługi Studentów, aby standaryzować procesy związane z kształceniem i ułatwić załatwianie własnych spraw wszystkim studentom Uczelni. Podobnie planuję ułatwić obsługę pracowników Uczelni, wprowadzając Centrum Usług Wspólnych wraz z oddziałami w poszczególnych jednostkach organizacyjnych.
W tym zakresie zamierzam:
Dotychczasowa współpraca Uczelni z otoczeniem społeczno-gospodarczym dotycząca kształcenia i badań jest jednym z atutów Politechniki Śląskiej. Należy wykorzystać korzystne położenie Uczelni w aglomeracji górnośląskiej i rozwijać dobre relacje zarówno ze sferą gospodarczą, jak i władzami województwa, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz z władzami miast, w których Politechnika Śląska ma swoje ośrodki. Konieczne jest włączanie przedstawicieli otoczenia społeczno-gospodarczego do realizacji badań w Priorytetowych Obszarach Badawczych. Ponadto istotną rolę odgrywa oddziaływanie Uczelni na rozwój społeczności lokalnych.
W zakresie współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym zamierzam:
Kluczowym elementem zrównoważonego rozwoju Politechniki Śląskiej jest bardzo dobra komunikacja wewnętrzna, sprzyjająca optymalnemu wykorzystaniu naszego potencjału. Niezbędne jest rozwijanie sprawnie działającego systemu doskonalenia procesów i identyfikowania potrzeb członków wspólnoty akademickiej oraz bieżące usuwanie słabych stron funkcjonowania Uczelni.
W tym zakresie zamierzam: